Hos Panini Internazionale är kunskapsspridning framgångsreceptet!
Panini Internazionale serverar hälsosam snabbmat med fokus på kvalitet och naturliga råvaror. I över 30 år har måltidsbutikerna utmärk sig genom ett starkt varumärke och spännande smakupplevelser.
"Du ska kunna förvänta dig exakt samma produkt och upplevelse - oavsett vilken måltidsbutik du väljer att handla i. Det är så vi bygger stammisrelationer."
— Pierre Constantinou, medgrundare av Panini Internazionale
Utmaning
Ett starkt och genomgående restaurangkoncept över många enheter
Panini Internazionale består av 26 måltidsbutiker. Många varor och måltider förbereds på plats. Att bibehålla en jämn hög kvalitet samtidigt som företaget växer och öppnar nya restauranger är en vanlig utmaning för många kedjeföretag. Målsättningen är att skapa ett starkt och genomgående restaurangkoncept över alla enheter. Igenkänning hos kunderna är oerhört viktigt.
Nya, tillfälliga och roterande medarbetare ett vanligt inslag i restaurangbranschen
Affärsidén bottnar i genuin kunskap och en gemensam passion för god mat, naturliga råvaror, hälsa och hållbarhet. Samtidigt är nya, tillfälliga och roterande medarbetare ett vanligt inslag inom restaurangbranschen. Inte minst i samband med återöppningen efter pandemin. Dessa medarbetare arbetar vanligtvis längre bort från “kärnan” och saknar initialt grundläggande och lokal kunskap om verksamheten.
Värdefull kunskap utspridd över flera enheter
Butiksmedarbetarna hos Panini Internazionale är både kreativa och ambitiösa. De hittar ofta nya lösningar kopplade till hantering, förberedelse och lagerhållning av livsmedel. Det finns med andra ord värdefull kunskap utspritt över många olika delar av verksamheten.
Lösning
Lika utbildning för alla medarbetare
Att utbildning är nyckeln till framgång är en självklarhet, men vad många missar är att utbildningen måste vara lika för alla. Det går inte att ha en butikschef som lär ut på ett sätt, och en annan på ett helt annat. Därför använder Panini Internazionale Learnsters plattform för att bygga och distribuera väl utarbetade manualer och utbildningar. På så sätt får alla medarbetare tillgång till samma information och lärupplevelse.
En central kunskapsbank för snabbt och behovsdrivet lärande
För att hjälpa nya såväl som rutinerade medarbetare att uppsöka kunskap har Panini Internazionale byggt en central kunskapsbank. Där kan de snabbt och enkelt uppsöka information om livsmedel och vad som ska förmedlas till kunder som frågar om specifika ingredienser.
Resultat
96% av kunder är återkommande - igenkänning lockar stammisar
Som kund kan du förvänta dig exakt samma produkt och upplevelse - oavsett vilken måltidsbutik du väljer att besöka. Det är så verksamheten bygger stammisrelationer. När de frågade 1000 kunder i senaste undersökningen så hade 960 handlat hos Panini Internazionale tidigare den senaste månaden. Med andra ord är 96% av kunder återkommande stamkunder.
Värdefull kunskap delas med hela organisationen
När ett nytt arbetssätt, rutin eller förbättring konstateras läggs det till i utbildningsprogrammen. På så sätt delas värdefull kunskap med hela organisationen. Det finns även ett forum där butiksanställda har möjlighet att återge kundönskemål och synpunkter.