Låt dina talanger växa!

 

Redan som barn får vi ibland höra (till vår stora förtjusning) att vi har talang. Vanligtvis är då berömmet kopplat till estetiska prestationer, såsom teckningar, musik- och dansframträdanden eller skådespeleri. På motsatt sätt kanske du även själv någon gång låtit bli att ta dig an en ny utmaning, med motiveringen att du inte har tillräckligt med talang för att klara av det?

Men vad innebär egentligen begreppet talang? Är det någonting vi föds med, vilket vissa hävdar, eller är det någonting vi faktiskt kan träna upp? Kanske finns det även vissa typer av talanger som du bör prioritera att försöka utveckla? Vi inleder med en liten historia som förhoppningsvis kan ge perspektiv på dessa frågor.

 
fotball.jpg
 

En stjärna är… inte född.

De flesta barn testar på olika sporter eller kreativa aktiviteter under barndomsåren. Själv har jag spelat både fotboll, handboll, tennis och tränat karate. Mina karriärer inom dessa grenar förblev dock korta och onoterade i historieböckerna. Om sanningen ska fram byggde det initiala engagemanget främst på att mina närmaste vänner redan utövade flera av sporterna ifråga. Efter några fotbollsmatcher i bister oktoberkyla med pinsamma resultat, både på det personliga planet och för hela laget, var avskedet från truppen ett faktum. Handbollen lades på hyllan i samma sekund som bästa vännen bestämde sig för att sluta. Intresset för tennisen höll i sig något längre, även om varken serven eller backhand-skruven någonsin riktigt satt. Och blev jag nittiotalets nya Karate Kid? Nej, inte det heller.

Fundamentet

På den musikaliska fronten gick det däremot lite bättre. Mina föräldrar musicerade mycket hemma redan från mina småbarnsår och vinlyspelaren gick ständigt varm. Vid sex års ålder fick jag ett elektroniskt minipiano som kunde spela upp olika musikslingor, vilka sedan skulle repeteras med hjälp av tangenterna. Efter genomförd repetition visades ett betyg som baserades på hur pass korrekt slingan hade repeterats, dels utifrån hur väl tonerna hade prickats men även utifrån takt och tempo. Trots att det skulle dröja en sisådär 20 år till innan begreppet gamification myntades var detta så klart ett lysande exempel på fenomenet ifråga. Jag spenderade månader med det lilla pianot, helt enkelt för att det var både utmanande och roligt. Som en bonus tränades både gehör och taktkänsla upp, något som jag vid sex års ålder givetvis var helt ovetande om, men som skulle komma att bli en viktig pusselbit senare i livet.

Känslan av att jag faktiskt var bra på denna form av spel(ande) ledde till att jag ville börja ta pianolektioner och inom kort stod ett akustiskt piano hemma i vardagsrummet. Beethoven? Grieg? Strauss? Pianoboken och därmed även pianoläxorna bestod, till min besvikelse, uteslutande av klassisk musik i notskrift och avsaknaden av mina samtida hårdrockhjältar var total. Trots detta kämpade jag tappert på med pianot under flera år men med tiden transformerades instrumentet oundvikligt till en inredningsdetalj i vardagsrummet.

Gnistan

Den stora musikaliska uppenbarelsen lät dock vänta på sig till sommaren 1993. På en idyllisk plats i Roslagens famn spenderade jag fyra veckor av sommarlovet på ett konfirmationsläger tillsammans med ett tjugotal andra hormonstinna tonåringar. Jonas, en av konfirmanderna tillika helhjärtad hårdrockare, hade med sig en elgitarr och en liten förstärkare och på denna lärde han mig spela introt till Metallicas Enter Sandman. Magi! Musikgenren satt som handen i handsken. Plötsligt fick jag chans att lyssna och använda mitt gehör istället för att kämpa med noter. Att jag dessutom lärde jag mig låten oväntat snabbt (till min egen stora förvåning) blev gnistan som tände elden. Jag var fast!

 
guitar.jpg
 

Passionen

Så fort jag kom hem från lägret letade jag fram mammas akustiska gitarr. Även nu gick det bättre än förväntat. Hur kunde det komma sig? Jag som inte var särskilt snabb på att lära mig någonting? Det kändes nästan som att taktkänslan liksom satt i ryggraden och på något övernaturligt sätt överfördes till rytmen i komphanden. Givetvis tog det många år att bemästra gitarrhalsen men det faktum att högerhanden skapade harmonier nästan omedelbart bidrog till att intresset och glädjen höll i sig även i stunder då vänsterhanden strejkade. Drömmen om att en dag bli rockstjärna var född och en livslång passion hade börjat!

Men var det verkligen så att min utveckling gick snabbare än väntat för att jag på något sätt hade en medfödd talang? Knappast. Däremot påverkades utfallet garanterat av hela min uppväxt och allt jag hade exponerats för i musikväg genom åren. All den tid jag hade spenderat med det lilla elektroniska pianot bidrog givetvis massor. Formatet som Jonas sätt att spela gitarr på erbjöd, och som skilde sig från det sätt jag “tvingades” spela piano på, ledde till att motivationen sköt i höjden. Samtliga dessa omständigheter bidrog till att allt gick lättare och snabbare än förväntat, vilket i sin tur skapade en glädje som eldade på den fortsatta utvecklingen.

Vad säger experterna?

Forskning visar att ”learners are made, not born”, vilket exempelvis går att läsa i en artikel från Harvard Business Review, 2018. Genom att medvetet praktisera lärande, sätta mål och tillämpa strategier som förbättrar vår inlärningsförmåga kan vi alla utvecklas snabbare och mer effektivt inom vilka områden som helst. Med andra ord kan vi alla bli bättre på att bli bättre! Här kommer även viktiga insikter in som exempelvis Anna Tebelius Bodin beskriver, dvs att inlärningen förbättras när du tänker på det du gör, eller ännu bättre, när någon annan ställer frågor till dig så du tvingas tänka på det du gör. Antagligen var det just därför som jag redan som sexåring lyckades utveckla mitt gehör med hjälp av det där närvarokrävande lilla elektroniska pianot och dess inbyggda utmaningar.

Reflektera mera

En annan intressant aspekt som ovan nämnda artikel tar upp är det faktum att vi tenderar att lära oss mer när vi tar avstånd från det vi försöker lära oss. Detta kan låta motsägelsefullt, men bygger på det faktum att vi måste hinna reflektera över det vi lär oss. Är man ständigt i den lärande processen är det svårt att hitta tid för hjärnan att ”låta polletten trilla ner”. Ett exempel på detta som säkert är lätt att känna igen sig i, är en diskussion där du i stunden misslyckades med att få fram rätt poänger, men där det några timmar senare känns helt självklart vad du borde ha sagt istället. Att ”sova på saken” är ett annat bra exempel på att det tar tid för det du lär dig att sjunka in. Med andra ord är det en väldigt god idé att skapa utrymme för sömn då det märkbart förkortar inlärningstiden. I mitt eget fall hade jag redan haft många år på mig att medvetet reflektera över takt, ton och musikens grunder innan jag tog mig an gitarren.

 
focus.jpg
 

Vad kan vi lära oss av detta?

  1. Tänk inte på talang som någonting som endast vissa utvalda personer föds med och som inte går att påverka. Du kan bli bättre på allt du fokuserat tar dig an och sannolikt har du även potential att bli riktigt bra på vissa saker!

  2. Fundera på vad du redan har en grundläggande förståelse och fallenhet för (och varför). Kanske beror det på omständigheter som liknar den historia du precis har läst? Det du har fallenhet för kommer du att utvecklas snabbare inom, vilket ger förutsättningar för att passion ska uppstå och hålla i sig. Det är inte motivation som skapar framgång, utan framgång som skapar motivation!

  3. Det går aldrig att komma ifrån det faktum att så kallade talangfulla människor är duktiga på sitt område för att de har övat tusentals timmar på sitt område. Med andra ord - övning ger färdighet - precis som uttrycket antyder. Det är så klart lätt att ge rådet ”fortsätt öva så kommer du bli bättre till slut”, men fundera hellre på vad det är som gör att du slutar öva. Om passionen dippar finns det kanske saker du kan göra för att få tillbaka den?

  4. Ett enkelt knep är att sätta tydliga mål för ditt lärande och delmål för din utveckling. Det kan låta klyschigt men tydligt uppsatta mål har faktiskt en positiv inverkan på de flesta människor. Dela gärna dina mål och delmål med andra så kommer det troligtvis kännas ännu mer angeläget att uppnå dem.

  5. Glöm inte bort att vara närvarande i ditt övande, dvs att faktiskt tänka på det du gör. Stäng av mobiltelefonen och försök kontrollera andra element som eventuellt kommer att störa ditt fokus under tiden som du utövar inlärning. Sprid ut lärandet över tid och lämna plats för reflektion och återhämtning genom vila.

 
 
Talent has little or nothing to do with greatness. You can make yourself into any number of things, and you can even make yourself great.
— Geoff Colvin
 
 

Befinner ni er där ni behöver vara?

På Learnster tror vi på Det Livslånga Lärandet och på att både organisationer och individer har möjlighet att växa sina talanger inom alla tänkbara områden. Av den anledningen har vi utvecklat Learnster, en lärplattform som främjar ett lustfyllt lärande och utveckling av talanger. Instämmer du med ovan resonemang om begreppet talang men känner att du, för ditt företags räkning, behöver hjälp vidare inom detta område är du välkommen att boka en demo av Learnster.

 
Peter Hedström