4 fördelar med digital kundutbildning
En stor del av din organisations framgång bygger på att dina kunder förstår och ser värde i dina produkter och tjänster. På sikt bygger det engagemang, lojalitet och fler affärsmöjligheter.
I dagens affärsklimat, präglat av hybridarbete, konkurrens och tighta budgetar, är det viktigare än någonsin att förmedla den här kunskapen på ett smart och effektivt sätt. I den här artikeln lyfter vi 4 fördelar med digital kundutbildning.
1. Snabba på onboardingen av nya kunder och användare
En lång och utdragen kund-onboarding kan snabbt bli en smärtsam process för alla inblandade. Dels riskerar din produkt eller lösning att framstå som onödigt komplicerad, dels upptar det mycket värdefull tid.
Att lägga delar av, eller hela onboardingen i ett LMS/lärplattform ger många fördelar. Exempelvis kan du paketera innehållet i olika format (text, bild eller video, etc.) i syfte att pedagogiskt förmedla och förenkla information.
Du kan även dela ditt lärmaterial vid bestämda tidpunkter, exempelvis utifrån onboarding-processens olika faser, eller i dina kunders egen takt. Det ska vara enkelt för dina kunder att komma igång med din produkt!
2. Boosta effektiviteten med digitala kurser och virtuella möten
Att resa och utbilda land och rike runt känns varken tidseffektivt eller miljömedvetet. Inget slår så klart att träffa kunderna "IRL". Men med en pandemi i backspegeln har många av oss blivit mer kreativa och öppna för digitala alternativ.
Så måste verkligen hela utbildningen ske på plats i realtid, eller kan delar av informationen delas digitalt före, under, eller efter det fysiska utbildningsmomentet? Kanske kan hela programmet göras om till en digital utbildning? I de delar av utbildningen där dialog och interaktion är nödvändigt är digitala klassrum, online-möten och VR-simulering (virtual reality) några oslagbara alternativ.
Utöver uppenbara tidsbesparingar kan du även utbilda fler (och geografiskt utspridda!) deltagare per genomgång. De flesta konferensverktygen erbjuder även möjlighet att spela in genomgången, vilket är perfekt för de som inte kan delta live eller önskar en repetition. Utbildning som inte behöver ske i realtid skapar, paketerar och delar du enkelt direkt från Learnster.
Det här upplägget fungerar lika bra för utbildning av kunder som partners och återförsäljare. Med rätt utbildningar och tydliga informationsflöden kommer du även kunna förvänta dig mer från dina partners leveranser!
3. Låt produktspecialisterna skapa och uppdatera relevant information - snabbt och smidigt
Fort ska det gå! Både i omvärlden och på din organisations produkt-roadmap. Det kräver att informationen om dina lösningar ständigt är uppdaterad och relevant. Även till synes små uppdateringar eller justeringar kan ha betydande inverkan på dina kunders verksamhet. Med andra ord: säkerställ att inget lämnas åt slumpen.
Skapa och samla därför alla utbildningar och information på en central, överskådlig plats i en lärplattform. Har den dessutom flexibla admin-rättigheter så kan dina ämnesexperter och produktspecialister skapa, granska eller uppdatera viktig information och utbildningsmaterial på ett snabbt och smidigt sätt.
Dela därefter materialet på ett pedagogiskt sätt. Variera text, bilder och videos med virtuella Q&A-sammankomster i syfte att skapa högre engagemang och bättre upplevelse hos dina kunder.
4. Följ upp på utbildning - säkerställ certifierad användning av dina produkter
En på pappret slutförd utbildning innebär tyvärr inte alltid att kunskapen fastnat. Med hjälp av digitala tester och enkäter kan du enkelt hitta eventuella kunskapsluckor, både på grupp- och individnivå. På så sätt säkerställer du säker och certifierad användning (och försäljning) av dina varor och tjänster.
Liknande funktion kan även användas för att samla in värdefull feedback. En guldgruva av insikter för ditt customer success team såväl som produkt, sälj och marknad.