Förbättrad onboarding och högre kunskapsnivåer hos Lavendla
Lavendla arbetar med att digitalisera begravningsbranschen. De utvecklar onlinelösningar och tjänster där anhöriga kan planera och boka begravningar på webben. Istället för att gå till en fysisk begravningsbyrå bokar kunden sin begravningsrådgivare eller jurist direkt på nätet. Att göra det svåra lättare, utan att tumma på kvalitet, trygghet och det personliga är Lavendlas absoluta målsättning. Det ska kännas personligt. Lavendla vill förändra branschen och har redan kommit en bra bit på vägen.
"Vi har kortat ner de praktiska utbildningsdagarna, vilket sparar tid och pengar för både organisationen och medarbetarna som slipper resa i samma utsträckning. Nya medarbetare ligger på en betydligt högre kunskapsnivå och kommer snabbare in i processen."
Utmaning
Intensiv och informationstung onboarding
Grundutbildningen för nya begravningsrådgivare bestod tidigare av en tvådagarskurs i föreläsningsform. Detta blev otroligt intensivt för deltagarna då det medförde extremt mycket information att ta till sig på kort tid. Vi bestämde oss därför för att leta efter ett alternativ i form av en digital utbildningsplattform där deltagarna kunde ta del av den teoretiska grundkursen i sin egen takt.
Lösning
Digitala utbildningar skapar bättre förutsättningar att delta och lära
Med Learnster kan vi göra viktig kunskap lättillgänglig och skapa flexibilitet för medarbetare som inte har möjlighet att komma iväg på utbildningsdagarna, eller som behöver genomföra delar av utbildningen på distans.
Färre återkommande utbildningstillfällen - allt rullar på smidigare
Vi genomför grundutbildningen runt fyra gånger per år så det är en stor vinst att inte längre behöva upprepa samma föreläsning vid samtliga dessa tillfällen. Numera ligger allt i Learnster och allt rullar på mycket smidigare. Grymt!
Resultat
Praktiska utbildningsdagar används mer effektivt
Med hjälp av Learnster kan Lavendla idag korta ner de praktiska utbildningsdagarna. Detta sparar i förlängningen tid och pengar, både för organisationen och för nya medarbetare som idag slipper resa i samma utsträckning.
Högre kunskapsnivåer hos nya medarbetare
Vidare har vi också blivit bättre på att säkerställa att alla medarbetare får exakt samma information vid varje utbildningstillfälle. Nya medarbetare ligger på en betydligt högre kunskapsnivå än tidigare. Vi ser att de bättre får ihop teoretisk kunskap med praktiken. Bitarna faller snabbare på plats och de kommer snabbare in i processen än tidigare. Underbart!
Vår ambition framåt är att bygga ut vårt kunskapsutbud. Bland annat genom en onboardingutbildning, samt med filmer och föreläsningar som rör våra produkter.